Rullaketjujen yleisin käyttö on voimansiirrossa, mutta niitä käytetään myös kuljetinkäytössä. Rullaketju on yksinkertainen, luotettava ja tehokas tapa voimansiirtoon. Standardit määrittävät rullaketjun mallin, mitat, murtolujuudet ja keskinäiset korvaavuudet. Yleisimpinä standardeina ovat Eurooppalainen BS standardi (Brittistandardi) joka kattaa ISO606 ja DIN8187 standardit, sekä Amerikkalainen ANSI standardi (ASA) joka kattaa ISO 606, ANSI B29.1 ja DIN 8188 standardit.
Rullaketjun mitoituksista tärkeimpänä mittana voidaan pitää ketjun jakoa. Rullaketjujen jako on yleensä tuumamitoituksella. Eurooppalaisen BS standardin mukaan ketjun jako ilmoitetaan 1/16 tuumina; 08B -ketju on siis 8/16 tuumaa eli puoli tuumaa. Ketjun tyyppimerkinnän perässä olevalla numerolla ilmoitetaan ketjun rivit, yleisimpänä oleva yksirivinen jonka tyyppimerkintä on esimerkiksi 16B-1 (16/16 tuumaa, eli 1” yksirivisenä).
Amerikkalaisen standardin ketjun koko ilmoitetaan yleensä ANSI standardin mukaan 1/8 tuumina. Ketjun tyypissä ensimmäinen numero kertoo ketjun jaon 1/8 tuumina, toinen numero kertoo ketjun tyypin (0 = rullaketju) ja viimeinen numero ketjun rivit. Esimerkiksi ANSI 40-2 -ketju on 4/8 tuumaa eli puoli tuumaa, 0 ilmoittaa ketjun olevan rullaketjua ja viimeinen luku 2 ilmoittaa sen olevan kaksirivinen ketju. ANSI ketjun koko voidaan ilmoittaa myös metrijärjestelmän mukaisesti ANSI 80-1 ketjun ollessa tällöin ilmoitettu muodossa 16A-1.
Eurooppalaisen standardin rullaketjuissa käytetään suurempihalkaisijaista tappia kuin Amerikkalaisen standardin rullaketjuissa. Tästä syystä ketjun kulutuskestävyys on hieman parempi Eurooppalaisen standardin ketjussa. ANSI ketjuja on saatavana myös heavy-versioina, joissa on paksumpi sivulevy. Myös ns. double capacity -vaihtoehtoja on saatavilla
Rullaketjuihin on saatavilla erilaisia korvakkeita.
Ketjujen toimivuuden ja kestävyyden kannalta on hyvin tärkeää, että ketjujen liitokset tehdään oikein, ketjun kuntoa tarkastellaan ja ketjua huolletaan säännöllisesti.