Pitkäjakoisessa rullaketjussa nivelen rakenne on sama kuin tavallisessa rullaketjussa, mutta jako on kaksinkertainen. Usein puhutaan myös tuplajakoisesta rullaketjusta. Yleisesti pitkäjakoisia rullaketjuja käytetään kuljetinkäytössä, pitkinä määrinä ja matalammilla nopeuksilla kuin voimansiirtoketjuja. Usein tappien, holkkien ja rullien kuluminen on melko vähäistä alhaisten nopeuksien vuoksi.
Pitkäjakoisten rullaketjujen merkintä; esimerkiksi C 2080 H. Merkinnässä oleva kirjain C tarkoittaa, että ketju on tarkoitettu kuljetinkäyttöön (conveyor). Ensimmäinen numero 2 tarkoittaa, että kyseessä on ”tuplajakoinen” ketju. Kaksi keskimmäistä numeroa ilmaisevat vastaavan ANSI-koon, eli 08 tarkoittaa ANSI 80 ja esimerkiksi 10 tarkoittaa ANSI 100 -ketjua. Viimeinen numero tarkoittaa rullan kokoa, 0 tarkoittaa tavallista rullaa ja 2 kulkurullaa. Perässä oleva kirjan H tarkoittaa, että kyseessä on ”Heavy” versio eli sivulevyn paksuus on yhtä ketjun kokoa isompi. Tässä tapauksessa sivulevyn paksuus vastaa ANSI 100 -ketjua.
Pitkäjakoisilla rullaketjuilla voidaan käyttää normaaleja ketjupyöriä. Tällöin nivel asettuu joka toiseen hammasväliin. Alle 9 hampaisia (18 käytettäessä normipyörää) ketjupyöriä ei suositella käytettäväksi pitkäjakoisen ketjun kanssa.
Kuljetinkäyttöön soveltuvat parhaiten pitkäjakoisten rullaketjujen Heavy-versiot. Pitkäjakoiset rullaketjut voidaan varustella erilaisin korvakkein. Suomessa hyvin yleisesti käytössä olevat C2080H ja C2100H ketjujen hitsattavat korvakkeet saamme valmistettua asiakkaan mittojen mukaan tehtaallamme Lapualla.
Ketjumaailmasta löydät AINA HYLLYTUOTTEINA ainakin C2080H ja C2100H pitkäjakoiset rullaketjut eri laatuvaihtoehtoina myös isompina määrinä